سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوشته های نوشته نشده

ابزاری که جیز نیست...!

    نظر

الهم عجل لولیک الفرج...


1. این مطلب رو در جواب نوشته ای که در پارسی نامه خونده بودم و عنوانش هم به این مظمون بود به نام چاقوی دو لبه و در مورد رایتل و کلا نسل سوم شبکه های تلفن همراه بود، می نوسیم. آدرس این مطلب هم این هست :

2. اول بگم نمی دونم که به غیر از طلبه بودم این دوست عزیز ما آیا ایشون تخصصی در زمینه ی مخابرات و یا حتی جامعه شناسی دارن یا و چون اشاره ای به این دانش ها در وبلاگشون نکردن من فرض رو بر اینکه ایشون فقط طلبه هستن و تخصص ایشان هم در این زمینه هست می زارم.
3. حالا اصل موضوع:
مدتی که است که وزارت ارتباطات تصمیم گرفته شبکه های موبایل یا در اصل جی اس ام رو به نسل سوم ارتقا بده و این ارتقا توسط یه اپراتور سوم صورت بگیره. و اپراتور سوم به نام رایتل با امکانات که به طور پیش فرض مخصوص شبکه های نسل سوم تلفن همراه هستن مثل اینترنت پرسرعت در حد ای دی اس ال و یا بر قرار تماس تصویری ارائه بدهد.
4. اینکه این نسل سوم تلفن همراه برای چند سال قبل هست کاری ندارم همین طور به امکاناتی زیادی که این نسل داره و از حوصله ی خودم و این بحث هم خارجه که بخوام مزیت ها رو لیست کنم.
5. ولی نکته ی اصلی اینه که خدماتی که این اپراتور نسل سوم یا رایتل ارائه می دهد خدمات جدیدی نستن که برای ما تازگی و غریبه باشن. این روزا به کمک فیس بوک و همینطور نرم افزار های چت بر قراری ارتباط های تصویری و وارد شدن به حریم های خصوصی کاملا اسونتر شده. و تقریبا به جایی رسیده که همه اجازه این رو داریم که به حریم های خصوصی همدیگه وارد بشیم.
6. بحث رو زیاد طولانی نمی کنم ولی کلا و همیشه الان در برقراری ارتباطهای امروزی یه نکته ای که خیلی مهمه و معمولا هم فراموش می شه در این بحث های انتقادی اینه که همیشه ارتباط ها دو طرفه بودن از زمانی که با دود به هم علامت می دادن حتی زمان نامه و بعد تلگراف و تلفن و حالا هم تلفن های همراه و نرم افزارهای مسنجر. و شرط این دو طرفه بودن اجازه طرف دوم بعد از درخواست طرف اول هست. وقتی ادم یه کوچولو با محیط نرم افزارهای مسنجر و چت اشنا باشه می تونه خیلی راحت متوجه بشه که وقتی درخواست چت های تصویری یا صوتی از یه طرف صادر می شه برای برقراری باید طرف دوم هم رضایت بده وگرنه این نوع ارتباط برقرار نمی شه.
7. این همه مقدمه گفتم تا در جایی که اشاره شده بود به این که این تکنولوژی وارد شدن به حریم خصوصی و زیر پا گذاشتن به حجاب می باشد جواب بدم دوست عزیز درسته این امکان در شبکه ی رایتل فعال است ولی زمانی می شه ارتباط تصویری برقرار کرد که وقتی طرف اول درخواست داد طرف دوم با اجازه و خواسته ی خودش قبول کنه و این ارتباط برقرار بشه و نه اینکه هر بار که گوشی رو بر داری این ارتباط فعال بشه و کلا هر غریبه ای که تماس گرفت این امکان فعال باشه. این امکان یه امتیاز بر روی سیم کارت های رایتل هست ولی دلیل نداره که همیشه و هر بار ازش استفاده بشه بخصوص که هزینه مکالمه تصویری رو هم 500 تومان در نظر بگیریم اون وقت متوجه می شیم که همچین هم ساده نیست ارتباط برقرار کردن.
8. وجود اینکه ادم می تونه کارنامه ی پسرش رو ببینه یا اینکه وقتی در شهرستان هستی بتونه پدر مادرت رو که زیاد بلد نیستن با تکنولوژی های امروز ارتباط برقرار کنن ببینی یا اصلا وقتی تو در محل کارت نیستی و یه مشکلی پیش میاد که باید حتما با دیدن خودت حل بشه از این ابزار استفاده می شه برای ادم هیجان انگیز هست.
9. اصلا همه ی موضوعات بالا رو هم بزاریم کنار و یه حساب سر انگشتی انجام بدیدم ببینیم امروزه که نرم افزارهای مسنجر و همینطور نرم افزارهای مسنجر موبایل که به طور رایگان امکان مکالمه ی تصویری رو برقرار کردن داره در استفاده بین تمامی جوان های یه مذهبی و چه غیره مذهبی رواج پیدا می کنه وجود رایتل که مربوط به یه شرکت داخلی هست و کلی صرفه جویی برای کشور داره نعمت است.
10. اصولا ادمی که حجاب براش مهم نیست چه در خونه اش چه در فیس بوک و چه در جمع دیگران حجاب نداره حالا می خواد ارتباط تصویری برقرار کنه یا می خواد تصاویرش رو در اینرنت به اشتراک بزاره ولی ادمی که حجاب داره همیشه با کوچک ترین احتمال وجود نا محرم هم حجابش رو رعایت می کنه مثل عکس انداختن با دوربین های انالوگ که چون نامحرم اونا رو چاپ می کرد خیلی ها با حجاب عکس می انداختن.
11. راستی درسته که حوزوی هستید ولی اشاره نکرده بودید که کدام مراجع اشکال گرفتن به استفاده از رایتل. و اینکه برای یه بی نماز در مسجد رو نمی بندن.
12. خاهش اگه تخصصی در زمینه ای نداریم نظر کارشناسانه ندیم. ( من دانشجوی رشته ی مخابرات هستم )

13. و در اخر فراموش نکنیم که تبلیغات رایتل بخشی فرهنگ سازی هست مثل کارنامه نشون دادن و اما سوال مهم من از شما اینه که ایا بخشی از این فرهنگ سازی به عهده ی حوزه و طلبه ها نیست؟ ایا بهتر نیست طلبه ها قبل از غیر مذهبی ها وارد بشن و از این ابزار به نفع خودشون استفاده کنن تا با اون به جنگ برن. چون چه بخوایم چه نخوایم این ابزار الان امده و درحال رشد است و دست ما نیست که با اون بجنگیم و بزاریم وقتی همه گیر شد بعد به فکره چاره بشیم.