سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوشته های نوشته نشده

بازیهای جام جهانی و تصاویر منشوری...!

    نظر

الهم عجل لولیک الفرج...


***مقدمه!*** 

کلان نظرات خودم رو در برای بعضی از موضوعات مختلف می گم. بیان نظراتم دلیل برا درست بودنشون نیست و همینطور دلیل برا کارشناسانه بودنشون. اما نظرم رو می گم تا اگه کسی خوند که کاری از دستش بر میامد یا مسئولی بود، متوجه بشه که نظر یه فرد معمولی در اون زمینه چیه یا تصور و برداشت و انتظار افراد معمولیه چیه! و در قالب یه شهروند ایرانی می نویسم.

دیشب پخش قرار بود مراسم قرعه کشی نیم های فوتبال بازیهای جام جهانی از برنامه ی نود پخش بشه که البته هم انجام شد. اما خب باز هم مثل همیشه موارد پنهانی در لایه های زیرینش داشت که به عنوان یه شهروند ایرانی نظرم رو می گم.

1. قرار نیست خودمون رو گول بزنیم و یا با یه چیزی خودمون رو مشغول کنیم، وقتی در کشور اسلامی ما مراسمی مثل افتتحاحیه یا اختتمامیه جشنواره هایی برگزار می شه بخصوص مثل جشنواره فیلم فجر و تلویزیون پخش مستقیم می کنه، در جاهایی که قراره برندگان یا تقدیر شدنگان بخصوص از جنس مونث به روی استیج بیان برای دریافت تقدیر نامه جایزه یادمان و ... تلویزیون در یک حرکت خودجوش به استدیو برمی گرده یا تصویر در یک حرکت ناگهانی به عقب بر می گرده و از یه نمایی خیلی دور نشان داده می شود. و این سوال برای ما شکل می گیره که ایا مجبورید به مخاطبتون توهین کنید یا این سبک نشون دادن برنامه. مگه شما چندین سال تجربه ندارید از پخش این مراسم یا اگر دوستان .... خب اول چرا مقابله نمی شه مگه گشت ارشاد .... دوم چرا فرار می کنید از این واقعیت.  البته از ظاهر دوسنان هنرمند الان فاکتور می گیرم که با ظاهرشون اونها کلا با ملت لج می کنن یا مبارزه یا.... الان جای حرفش نیست.

2. خوب وقتی برای پخش مراسم خودمون تلویزیون با خودش این قدر درگیری داره نمی دونم چه اصراری داره باز به پخش دوباره مراسم خارجی که دیگه حداقل سیتمش برای ما روشنه که ظاهر جنس مونث در چه حدی هست. اقا وقتی اقای مهدوی کیا می گه این سیستم فیفاست و از قدیم بوده که یه خانم مجری برنامه باشه خب مشخصه دیگه با چه سیستمی ظاهر خواهد شد. بهانه ی اطلاع نداشتن هم رد می شه که دوستان مسئول دراوردن موردای خارجی باید حتما تجربه داشته باشن. بعد چرا اصرار به پخش مستقیم دارند و همینطور به اینکه ما دوست داریم پخش کنیم ولی اونا بی تربیت هستند و با لباسای منشوری تو مراسم رسمیشون ظاهر می شند. بعد با این دیدگاه مراسم افتتخاحیه و اختتمایه بازیهای المپیک و جام جهانی رو هم می خوان پخش کنن. خب مسلما در هر کشوری یه سری جرکات موزون در فرهنگش وجود داره که برای اون ملت افتخاره و دوست داره که به دنیا این فرهنگش رو نشون بده همونطور که در لندن بود و یا پکن ولی خب تلویزیون امکان نشون دادنش رو نداشت و مجری برنامه اش رو نشون داد و بیشتر به مخاطباش توهین کرد. حالا ما الان رقص سامبای برزیل رو به روی خودمون نمیاریم که چقدر براشون حکم مرگ و زندگی رو داره و مثل بعضی از دوستان دست به دعا بر می داریم تا در مراسمشون نداشته باشن تا خدایی نکرده اولا چشم ... بهشون بخوره دوم شابد از دست مسئول موردا در بره....

3. حالا همینطور اینا رو بست بدید به تماشاچی های بازیها تیم ملی ایران در ورزش مختلف مثل بازی والیبال ایران ایتالیا در ایتالیا یا کشتی های المپیک لندن، دوستان خب منطقا هوای گرم یه پوشش مخصوص خودش رو داره و از طرفی اونا ارزششون به اندازه ارزشش زنهای ایرانی نیست که تحمل گرما رو با پوشش چادر داشته باشند ولی خب در استادیوم حضور پیدا می کنن ولی نشون دادن تماشاچی های هر بازی جز لذت های هر بازی برای مخاطبین تلویزیونیس بنابراین هر کارگردانی از این جذابیت استقبال می کنه و نشون می ده ولی اونقدری که دوستان مورد دار حساسیت به خرج می دن و مورد پیدا می کنن ما ببیننده رو از حس بازی خارج می کنن و این میشه ما برعکس اونا دنبال موردی که از دستشون در رقته می گردیم که اگه فقط تمرکز بیننده به بازی خیلی از موردا اصلا به چشم نمیاد. وقتی یکی از دوستان عزیر که بخاطر فرهنگ و حرکت کار طرف مقابلش دستش با جنس مونث برخورد می کنه یا اصلا دستش رو می گیره بعد چرا باید بیام صجنه ی قشنگ مدال گرفتن کشتی گیرمون در المپیک لندن رو نشون ندیم چرا کسی که داره مدال می ده مونث شاید باهاش دست بده یا داورها رو ما تعیین نمی کنیم ورزش کار ما طبق قوانین بازی مجبوره دست به داور اما خب نشون داده نمی شه که شاید این صحنه به ده ثانیه هم نرسه. 

4. حالا تلویزیون با این همه درگیری و مشغله نمی دونم چرا اصرار به پخش این برنامه ها می کنه و بودجه مملکت رو به هدر می ده. خب دوست عزیز وقتی می دونی که مورد زیاده داره چرا اصرار به پخش مراسم قرعه کشی می کنه تا اولا درگیر پخش برنامه باشید دوما هم صحنه منشوری از دستتون در بره و یه چندباری هم نشون داده بشه و  صدای خنده بقیه هم برسه... عزیر نشون نده تا با یا حالت نشون دادنت به من بیشتر توهین می کنه که من نمی فهمم و تو صلاح من رو می فهمی. تو که تو تلویزیون از پرو پاچه فرار می کنی چطوری می خوای یا ماهواره مقابله کنی در صورتی که خودت هم می دونی الان بیشتر جوون ها فیلم های هالیوود و فیلمهایی که توش موردای +18 رو داره دیدن. 

باز بازیهای جام جهانی شروع می شه و تلویزیون قصد پخش مستقیم کردنش رو پیدا می کنه و باز همه ی داستانای بالا تکرار می شه بخصوص که اینبار امکان داره هوادارای ایرانی هم مورد دار باشن و اینطور ابروی ایران با نشون دادنش بره... داستان این رفتار تلویزیون من رو یاد کسی مینداخت که کلیدش رو در تاریکی گم کرده بود در روشنایی دنبالش می گشت چون براش راحت تر بود.  اصل جای دیگه اس و ما جای دیگه دنبالش می گردیم...