سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوشته های نوشته نشده

یک سوال مخفی در لوازم التحریر با طرحهای ایرانی

    نظر

الهم عجل لولیک الفرج


این مطلب رو فقط به عنوان کسی که دوسال در لوازم التحریر کارکرده و به عنوان یک شهروند ایرانی می نویسم!

اول اشاره کنم این که دلیل شد این مطلب رو بنویسم خوندنش در این وبلاگ بود!(روی این مطلب و این وبلاگ کلید کنید)

من هم به مراتب مثل خیلیها تعدادی از این لوازم التحریر ها رو دیدم. اتفاقا همسرم خودم و برادر خانم هم چندتا از ایران دفاتر رو خریدن، به قول معروف تعدادی نکته ی کنکوری داره که البته بعضیاش مثل قهرمان سازی و گرافیکای طرح در همون وبلاگ بالا اشاره شده.

اما مهترین نکته ی کنکوریش و سوالی که ذهن من رو مشغول کرده اینه:

    چطوره که این دفاتری که طرح های غیر ایرانی اسلامی دارن توسط همون شرکتهایی که لوازم التحریر ایرانی اسلامی دارن تولید شده، ولی خب گرافیک و رنگهای غیر ایرانیها از ایرانی اسلامیهاش جذاب تره؟

اگر بخوایم سوال رو تحلیل کنیم برای حل مسئله قبلش باید به چندتا نکته توجه کرد و اون اینه که خب شاید کیفیت کاغذهای استفاده شده برای غیر ایرانیها بالاتر هست و خب به مراتب قیمت بیشتری هم دارد، ولی ایرانی اسلامیها قیمت کمتر یا به تعبیری مناسب تر دارند به همین خاطر جنس کاغذ و نوع چاپ کمی پایین تره!

که اگه این دلیل رو حساب کنیم خب به این دلیل چندتا ایراد می شه گرفت:

  1.    اگر دوستان متصدی که این همه هزینه  برای تبلیغات تلویزیونی( مثل تبلیغ شنل قرمزی ) که به نظر ساختش کم هزینه هم نمیاد رو انجام میدن، توانایی کمک یا سرمایه گذاری بیشتر برای بهتر کردن کیفیت نهایی محصول نداشتند؟
  2. یعنی اینقدر سخت بود که به گرافیستهای داخلی که انصافا هم توانایی زیادی در با کیفیت دراوردن طرح داشتند، طراحی ها رو می دادند تا دربیارند. وقتی با یه سرچ ساده در اینترنت تصاویر با کیفیت شخصیتهای خارجی انیمیشن ها و ... پیدا می شه و به با یه ویرایش ساده برای چاپ مناسب می شه پس چرا نباید طراحی اولیه بهتر از این طرح آماده با سلیقه ی یه نفر دیگه باشه؟
  3. و ....

اما یکی از مهمترین و کلیدی ترین نکته ای که جا مونده یا به هر سبکی دیده نشده اینه که برای من پسر بچه یا من دختر بچه تو لوازم التحریر همزاد پنداریه! من اگه دنبال لوازم التحریری می رم که کارتونش رو دیدم یا عروسکش رو داشتم برای اینه که می خوام وقت درس خوندن هم با اونا باشم. قبل از باز کردن دفترهام یه زمانی رو در رویاهام با اونا باشم.

          اگه از دید یه بچه نگاه کنیم شاید این نکات رو ببینیم: من رویانا رو نمی فهمش بخصوص فرقش رو با بقیه گوسفندا...!؟ مگه این مثل بن تن می تونه کاری انجام بده یا مثل باب اسفنجی خودمونیه و شیطونه!؟ و ....

سوال دیگه مخفی اینه پس بخش خصوصیش کجاست؟ اگه همش کار بخش خصوصی بوده چرا این قدر بی کیفیت؟ اگه کنار بخش خصوصی مشاوره ای بوده پس چرا بهشون چیزی راجع به سلیقه ی مشتری نگفته؟ 3. تو وبلاگ با به دل زدگی بچه های اشار کرده ولی خب من هم می خوام به دل زدگی سرمایه گذار چه دولتی و چه خصوصی اشاره کنم. اینه با این روند الان و این طرح ها سرمایه گذار برای ادامه این کار همینطور تکرار ان برای سال اینده رو به خطر می اندازه!  

به عنوان در گوشی: لوازم التحریر چینی درسته که بی کیفیت هستن ولی اون قدر طرحای جذاب دارند که مشتری حاضر برای یکبار امتحان کنه.